Adsz vagy elfogadsz: a pszichológia szerint két típusba tartoznak az emberek a beszélgetéseik szerint

Unsplash/Andrea Tummons
Kata

Nagyon sokat elárul a személyiségedről az, hogyan folytatod le másokkal a beszélgetéseidet.

Előfordult már veled olyan, hogy úgy érezted, mintha a falhoz beszéltél volna egy beszélgetés során? Vagy esetleg olyan, hogy azon merengtél, vajon a másik miért nem kérdez tőled semmit?

A válaszod egészen biztosan az, hogy igen, ugyanis a tudomány, illetve a pszichológia szerint két típusa oszthatók a kommunikációjuk alapján az emberek, az egyik az aki ad, a másik az, aki elfogad. Baj akkor van, amikor az, aki ad olyannal találkozik, aki elfogad. Ez az ellentét sokszor feloldhatatlan.

Adsz vagy elfogasz – ez itt a kérdés

„Az, aki ad, úgy gondolja a beszélgetés akkor jó, ha folyamatosan invitálja, hívja a másikat, egyszerűen megfogalmazva minél több kérdést tesz fel neki, érdeklődik róla. Ezzel szemben az, aki elfogad, úgy látja, a jó beszélgetésben sok nyilatkozatot tehet önmagával kapcsolatosan, vagyis sok mindent mesélhet az életéről.

Amikor mindkét beszélgető partner ad vagy elfogad, nincs semmi baj, ellenben, amikor a kétféle típus találkozik, abból komoly frusztráció kerekedhet. Az aki ad, ezúttal is ad, de idegessé válhat, hiszen ez nincs viszonozva, egyetlen kérdést sem tesznek fel neki. Mindeközben az, aki elfogad, imádja a szitut, érdekesnek, jófejnek érzi magát” – részletezte a Huffington Post magazinnak Adam Mastroianni egyetemi professzor.

Innen tudhatod, melyik típusba tartozol

Nem csupán a visszakérdezésre való hajlandóság árulkodik arról, melyik típusba tartozol beszélőként. Kiderülhet abból is, mit érzel, amikor a beszélgetésben beáll egy kis csend. Az, aki ad, ilyenkor megrémül, hogy elrontott valamit, míg az, aki elfogad, úgy gondolja, a másiknak kéne megtörnie a csendet, hogy végre történjen valami.

Így hat a kommunikációs stílusod a munkádra

Talán eddig észre sem vetted, de nagyon komoly hatással van a munkádra az, hogy adsz vagy elfogadsz-e a beszélgetések során. A munkahelyeden nagyon sokféle emberrel találkozhatsz, akikkel könnyen összebarátkozhatsz, ha az adók közé tartozol. Vannak azonban helyzetek, amikor meg kell tanulnod magadra venni az elfogadók stílusát, mert a másik soknak érezheti a kérdéseidet. Ilyenkor vegyél vissza, hogy hatékonyabb lehess.

Olvastad már?

Nézd meg a galériánkat - 8 kép
8 tipp, hogy jobban működjön a kommunikáció a házasságodban