A történet, amivel minden kezdetét vette: interjú a Sárkányok háza készítőivel, Miguel Sapochnikkal és Ryan Condallal

WARNERMEDIA/Sárkányok háza
Kerekes Vivien

Hangolódj te is exkluzív interjúnkkal a következő epizódra!

Már tűkön ülve várjuk a Sárkányok háza következő epizódját az HBO Maxra, az első két rész ugyanis garantáltan felcsigázta minden rajongó érdeklődését. A Trónok harca előzménysorozata pedig nagyon izgalmas folyamatokon ment át, kezdve az előkészületektől egészen a forgatásig. Ennek kapcsán részt vettünk egy kerekasztalbeszélgetésen a sorozat készítőivel, Ryan Condallal és Miguel Sapochnikkal, akik elmesélték nekünk, mi minden zajlott a háttérben, mi a különbség ez és a Trónok harca között, valamint azt is, mire számíthatunk a Targaryeneket illetően!

Olvasd el ezt is!
"A történetnek a nők a mozgatórugói" - Interjú a Sárkányok háza szereplőivel, Eve Besttel és Steve Toussainttal

Gratulálok a jól sikerült első epizódhoz! Amikor megalkottátok a világot, ezt a sorozatot, hogyan sikerült megteremteni az egyensúlyt az eredeti könyvek, a George R.R. Martin való konzultálás és a saját, kreatív ötleteitek között?

Miguel: Úgy vélem, hogy az események struktúrája már létezik a Tűz és Vér című könyvben, szóval ez kicsit olyan, mint a Titanic; tudod, hogy el fog süllyedni, a kérdés, hogy mi történik az oda vezető úton? Úgyhogy nem gondolom, hogy korlátozva voltunk, arra figyeltünk, hogy mindent úgy csináljunk, ahogy a könyv által megadott keret engedte. Igaz, Ryan?

Ryan: Igen, a célunk az volt, hogy hűen mutassuk be George könyvét, és hogy olyat alkossunk, ami belepasszol az eredeti sorozat világába. De közben fontos volt, hogy valami újat és izgalmasat hozzunk létre, valamit, ami kifejezetten erre a világra lesz igaz, ne csak egy folytatás legyen a folytatás kedvéért. Vagy egy előzmény az előzmények kedvéért.

Horvátország fontos része volt a Trónok harcának, több jelenet is ott készült. Most pedig Spanyolországban vettétek fel a sorozat egy részét. Adott ez neki egy új megközelítést?

Miguel: Spanyolországban forgatni remek volt. Először is, az ételek isteniek, bárhova mehetsz, és azt gondolod, 'na, itt tuti nincs semmi kaja', erre kihozzák ezeket a fantasztikus dolgokat, megeszed ezeket az ételeket, és azt érzed, 'muszáj aludnom', de persze nem lehet, hiszen helyszíneket keresel. Szóval Spanyolországban forgatni csodálatos volt, a statiszták is nagyon jók voltak. Azért döntöttünk úgy, hogy most nem Horvátországba megyünk, mert az egyik legnagyobb dolog, amit szerettünk volna megtenni, hogy újraalkotjuk egy kicsit a sorozat kinézetét, hogy régebbinek tűnjön. És Horvátország, Dubrovnik, ahol a Trónok harca egy része készült, sok fehér köves struktúrával rendelkezik, így a változásra fókuszáltunk. Cáceresben és Trujillóban sokkal kősziklásabb textúrákat találtunk, amik egy kicsit durvábbnak érződnek, és ez jó iránynak tűnt. Ezzel jellemezni tudtuk [hogy régebbi időkben játszódik], ahelyett, hogy egy teljes jelenetet szenteltünk volna csak ennek. [...]

forrás: WARNERMEDIA/Sárkányok háza
Ryan Condall és Matt Smith a Sárkányok háza forgatásán.

Mondhatjuk azt is, hogy a Sárkányok háza részben egy családi dráma. Hogyan tudtatok valami régit újszerűen elmesélni?

Ryan: Hát, összesen hétféle történetet lehet elmesélni, igaz? Az a lényeg, hogy miként kombinálod ezeket a dolgokat egymással, hogyan töltöd fel érdekes karakterekkel. Úgy vélem, hogy rámutathatsz rengeteg klasszikus történetre, például Shakespeare-től, Lear királyos elemeket is hozzáadhatsz a történethez. De szerintem az [a lényeg], hogy ezt a világot hogyan töltöd meg érdekes és egyedi karakterekkel, akiknek megvannak a saját vágyaik és szükségleteik, ambícióik és kísértéseik, van bennük szeretet és gyűlölet, majd ezt felfested erre a csodálatos vászonra, amit George alkotott meg Westerosról. A Targaryen dinasztia most van hatalma csúcsán. És azáltal, hogy hagyjuk, hogy ezek a különböző elemek a világ felépítésében és a karakterek kialakításában keveredjenek egymással, valami olyat hoz létre, ami új és friss, és talán azt érzed, ismerős helyen vagy, erre veszünk egy bal kanyart, és rájössz, hogy mégsem.

Miguel: Ehhez én még hozzátenném, hogy veszélyes azt mondogatni, hogy muszáj újnak lennünk, muszáj frissnek lennünk. Nekünk egy jó történetet kell elmesélni, és remélni, hogy miközben elmeséljük ezt a sztorit, olyan szemszögből nézzük, hogy azt más emberek is érdekesnek fogják találni. De erre nincs garancia, igaz? Néha még Ridley Scottot sem elég izgalmas nézni, ha nem feszegeti a határait. Viszont azt gondolom, hogy mi még elég tapasztalatlanok és fiatalok vagyunk ahhoz, hogy olyan perspektívákat keressünk, amelyek érdekelnek minket, és szerintem először el kell érned, hogy téged érdekeljen valami, és ha saját magad előtt is érdekes marad a dolog, akkor valószínűleg mások figyelmét is felkelti majd.

Mi volt számotokra a legnagyobb kihívás a Sárkányok háza elkészítése során?

Miguel: A COVID!

Ryan: Igen (nevet). A koronavírus mindenre árnyékot vetett, mindent kihívássá tett, és egy sorozat első évadát elkészíteni amúgy is a legnagyobb próbatétel, legalábbis ebben a szakmában. De úgy igazán [kihívás] az egész teljes mérete és terjedelme volt, és hogy több országban forgattunk, irányítottunk több fő csapatot egyszerre a helyszínen, egy majdnem 2500 főből álló stábbal, miközben teljes erővel dolgoztak a műhelyekben és a forgatási helyszínen is. Ez egy behemót, tényleg, és egy ponton már nem tudod hova kavarni, amikor benne vagy, viszont egyes kiemelt pontjaira hatással vagy, és ezt irányítod. Ez az egész egy maratoni folyamat volt, az elejétől a végéig. Csak próbálsz nem elveszni az erdőben, hanem inkább mindig az előtted lévő fára fókuszálni. Azt kell, hogy mondjam, ez egy rendkívül komplex gyártási folyamat volt.

Miguel: Igen, és a COVID nélkül is épp elég nehéz lett volna, de a koronavírus mindent még bonyolultabbá tett. De még mindig itt vagyunk!

forrás: WARNERMEDIA/Sárkányok háza
Miguel Sapochnik és Olivia Cook a Sárkányok háza forgatásán.
Olvasd el ezt is!
Hosszú évek után visszatérünk Westerosba! - Interjú a Sárkányok háza szereplőivel, Emma D'Arcyval és Olivia Cooke-kal

Sokan úgy érezték, hogy a Trónok harca befejezése nem igazán felelt meg az ízlésüknek, különösen Daenerys befejezése. Szerintetek ki tudjátok elégíteni azoknak a nézőknek az igényeit, kárpótolni tudjátok azokat, akiknek nem tetszett a lezárás?

Miguel: Fontos, hogy különbséget tegyünk a két sorozat között. De határozottan éreztük a felelősségét annak, hogy jó sorozatot kell csinálnunk. Ami viszont fontos, hogy arra kell fókuszálnunk, amit csinálunk, nem arra, ami történt. Mert az, ami volt, nem a mi problémánk. A mi problémánk az, hogy vajon az embereket érdekelni fogják ezek a karakterek? Tudunk tanulni a múltbeli hibákból? Persze! Az igazság az, hogy minden történet véget ér egyszer, és ha egy karakterrel együtt élsz 8 évadon át, ami mennyi idő is volt, 11 év? [...] Láttad, ahogy felnőnek ezek az emberek, ott vannak a nappalidban minden héten, nézni őket, majd elveszíteni őket, mert olyanná válnak, amit te nem akartál, ez rossz érzés. De nem a mi problémánk.

Mi a nagy külnbség szerintetek a két sorozat között?

Ryan: A sorozat 180 évvel korábban játszódik, a Targaryen dinasztia csúcsán, amikor ők vannak hatalmon, legyőzhetetlenek, rengeteg herceg és hercegnő van, mindenki mögöttük áll, és 17 sárkányuk is van. Ez felér egy atombombával azoknak, akik szembeszállnának velük. Az eredeti sorozatban úgy érezhetted, hogy a királyság hanyatlik, a legjobb napokat már maguk mögött tudhatják. Itt, amikor látod az első részben a világot, úgy érzed, mintha a hatalom és a dicsőség csúcsán sétálnál be a szobába. És azt gondolom, ez nagy mértékben megváltoztatja a történetmesélés világát, mert a Targaryenek megközelíthetetlenek, az egyetlen dolog, ami lerombolhatja a magabiztosságukat és erejüket, egy belső konfliktus. Szóval, az eredeti sorozatnak hatalmas narratívája volt, ami több családot és házat mutatott be több ezer mérföldes területen. Mindez egyetlen házzal kezdődött. [A Sárkányok háza] egyetlen család története, akik egy tető alatt élnek, problémákkal és belső nyomással küzdenek, miközben próbálják kitalálni, ki fogja sikerre vinni.

forrás: WARNERMEDIA/Sárkányok háza
Emily Carey, Millie Cook és Miguel Sapochnik a Sárkányok háza forgatásán.

Miért éppen ezt az időszakot, ezt a történetet választottátok, és nem például Aegon hódítását?

Miguel: Ryan, miért nem Aegon hódítása lett?

Ryan: (nevet) Számomra az határozottan egy olyan történet, amit érdekes lenne elmesélni, de úgy éreztem, hogy nem az első, amit el kell mondanunk. Aegon hódítása egy férfiről szól, akinek van három sárkánya, és meghódít egy olyan királyságot, aminek egy sincs. Határozottan van ott egy fontos konfliktus és egy drámai cselekményszál, de szerintem szükséges köré egy nagyobb kontextus, hogy megértsük, mi minden forog kockán. Figyelni egy férfit, aki körberepül a királyságon és megfenyegeti a várakat a sárkányaival, miközben nekik nincs is, egy talán problematikusabb történetszál, ha nem érted igazán, hogy mi áll a háttérben. És én szívesen visszamennék, és elmesélném majd Aegon történetét egyszer, de az ok, amiért a Sárkányok házát választottuk, hogy több közös nevezője van az eredeti sorozattal, olyan értelemben, hogy a Targaryen dinasztia elbukott, és az ok, amiért szétesett, ezzel a történettel veszi kezdetét. Nem minden itt történik, sok évszázad alatt zajlik ez le, de ez az a belső incidens, ami a Targaryenek bukásához vezetett. És amikor láttad, hogy a Trónok harca első részében Daenerys végigtekint a Keskeny-tengeren, ez az a fényes emlék, amit felidéz, ezek azok a történetek, amiket mások meséltek neki. Ebből az időszakból. Amikor a Targaryeneknek 17 sárkányuk volt, és ők voltak a leggazdagabbak, a legerősebbek. Amikor egy mélyen tisztelt király ült a trónon. [...] Noha elég sok idő eltelt a két sorozat között, 17 évszázad, és számos generáció, szerintem ez az a történet, ami a leginkább kötődik az eredeti sorozathoz.

Ezt se hagyd ki!

Nézd meg a galériánkat - 10 kép
Ennyit kerestek összesen a Trónok harca színészei a 8 évad alatt: nem hiszed el, ki áll az első helyen