Eszeveszetten aranyos kislány volt Nyári Dia

Nyári Dia facebook
JOY

A színésznő kedvenc gyerekkori plüssállatairól mesélt, aminek különleges szerepe van az életében.

Miért olyan fontos a kedvenc plüss, a szorongatni való pelus vagy takaró? Mi készteti a csecsemőt és a kisgyermeket az állandó játékra? Hogyan alakul ki a kreativitás? Ezekre a kérdésekre is választ ad a Gyereklélek magazin legújabb lapszáma.

Az újságban körbejárt „Micimackó-jelenség” kapcsán Nyári Diát kérdeztük kedvenc plüssállatáról.

A Gyereklélek magazin által górcső alá vett téma kapcsán Nyári Dia elárulta, neki milyen kedvenc dobogtatta meg először igazán a szívét. „Egy plüsskacsa volt az első olyan tárgyam, amihez igazán kötődtem” – idézi fel gyerekkori emlékeit a csinos színésznő. „Sajnos egyszer, amikor anyukám mögött utaztam a biciklin, elejtettem, és utána a szüleim már nem találták meg. Nagyon sírtam, így apukám próbálta pótolni a játék hiányát, vett egy másik kacsát, de annak nem volt kalapja, és tudtam, az már nem az igazi plüssöm.”

A következő „állatka” azonban életének több fontos eseményén is jelen volt, mint szerencsehozó tárgy...

Az igazi nagy kedvencem egy plüsscápa, amit még elsős koromban kaptam keresztanyámtól az állatkertben. Igazi kabalaállatom lett, még az érettségire is vittem magammal. Ebben is hűséges típus vagyok, az a fajta, aki ronggyá használ egy-egy plüssállatot vagy takarót, nem szívesen válok meg tőlük.

- folytatja az immár anyaszerepben is bizonyító Dia.

D.W. Winnicott angol pszichológus és gyermekorvos az 50-es években könyvet írt az átmeneti tárgy témájáról, eleméletének központi eleme a szeparációs szorongás. Amikor a csecsemőben formálódni kezd a „nem-én” fogalma, a tárgyak, lények és jelenségek elkülönülnek a testétől és a tudatától. A közte és az anyja között kialakult távolságot törekszik a csecsemő kitölteni kreativitással és játékkal, így lesz képes megbirkózni az elalvással és az önállósodással. Ennek a játéknak az első megjelenési formája az átmeneti tárgy. Mivel a csecsemő nem képes megkülönböztetni a fantáziálást a valóságtól, a vigasztárgy az ő világában bármivé alakulhat. Megnyugtató érzést kelt benne, hogy így „képes irányítani a valósága elemeit”. Ikonikus átmeneti tárgy Róbert Gida Micimackója vagy a Snoopy-ból Linus pelusa.

A magazin hangsúlyozza, a játék nem ér véget a gyerekkorral. Winnicott szerint a folyamatos játék elengedhetetlen az élet élményének megéléséhez. A „Játék az egész világ” című cikk mellett a Gyereklélek olyan izgalmas témákat kínál az olvasóknak, mint a gyerekrajzok rejtett üzenetei, az ikrek személyiségjegyeiben lévő különbségek vizsgálata, vagy a viccelődés és annak határa.

A Gyereklélek magazin aktuális lapszáma már elérhető a standokon.