Haute couture-ruhák a repülőn

Lakatos Márk

Júliusban egy nagyon érdekes hírrel találkoztam: a kínai Hainan légitársaság felkért egy kínai designert, hogy tervezzen munkatársainak a megszokottnál elegánsabb, exkluzívabb formaruhákat, ami segít megújítani a repülés élményét nemcsak az utazóknak, hanem az utaskísérőknek is.

A légiutas-kísérő hölgyek uniformisának története több mint 85 évre nyúlik vissza, és nemrég még kiállítást is szerveztek a mérföldkőnek számító kosztümökből. Az első stewardesst az amerikai United Airlines alkalmazta – ő volt Ellen Church, egy 25 éves ápolónő, aki igazából pilóta szeretett volna lenni. Erre persze nem sok esélye volt az 1930-as években, amikor az első női pilóta, Helen Richey depressziója miatt lett öngyilkos, miután kiközösítették férfi kollégái, és kénytelen volt felmondani a Central Airlines-nál, a Transcontinental and Western Airlines 1935-ben meghirdetett 43 stewardessi állására pedig közel 2000 nő jelentkezett, részben a nőknek kínált rendkívül kevés álláslehetőség miatt is.

Church nem adta fel, hasznossá tette magát másképp – ha már a pilótafülkébe nem ülhetett –, és kolléganőivel együtt besegített a reptéren és a gépeken, hol a csomagok cipelésében, hol az ebéd felszolgálásában. De mit viseljenek, ez volt a nagy kérdés! Az első igazán csinos egyenruha csak 1938-ban érkezett meg, amit egy pin up képen is megörökített George Petty grafikus. Ez egy vezető stewardess, Gladys Entrekin munkája volt, és nemcsak a kényelem, hanem a stílus is szerepet játszott a tervezéskor.

És innen jutunk el egy óriási Párizsba, drágáim! Itt történt ugyanis, hogy Laurence Xu tervező július 4-i show-ján bemutatta a kínai Hainan légitársaságnak tervezett vadonatúj designjait. A cél az volt, hogy ötvözzék a klasszikus keleti stílust a modern nyugati vonalvezetéssel, ami élettel és frissességgel tölti meg a hagyományos öltözékeket, például a cheongsamot, amit biztosan ti is ismertek akár filmekből:

Részlet Ang Lee Ellenséges vágyak c. filmjéből.

Minden női uniformis egyrészes és az aljuk térd alá ér – ahogy illik –, de az ujjak is ¾-esek, ami megbízhatóságot és kompetenciát tükröz a cég szerint. A tulipános sziluett pedig az eleganciát, a nőiességet, esztétikumot és praktikumot szimbolizálja, de megjelenik rajta egy főnixmadár is a kínai mitológiából.

Ami mégis nyugati hangulatot ad a megjelenésüknek, az a jól szabott kabát, a sikkes köpeny és blézer vagy épp az újragondolt barett sapka. Nézzétek, milyen kis csinosak és franciásak! ;)

És hogy mi a cél ezekkel az új egyenruhákkal? Egyrészt szeretnék visszahozni a légi utazás aranykorát, amikor repülőgépre ülni még exkluzív élmény volt. És persze emellett megmutatnák, hogy Kína nyitott a nyugatra, és a hagyományok tisztelete mellett is tud trendi lenni, főleg, hogy mostanában terveznek elindítani elég sok külföldi járatot. Ez a vonal egyébként nálunk is jellemző, majdnem minden formaruha tervezésénél fontos szerepet játszik a hagyomány és a modernség ötvözése.

Nekem összességében tetszik a design, tényleg nagyon csinosak a ruhák, a pántos, arany orrú cipők is meglepőek, és nagyon örülök, hogy a fenti képen például megjelenik a szürke mellett egy bíborszín is, ami feldobja és kicsit játékosabbá teszi az outfiteket. Benneteket meggyőztek a szettek? ;)