A Kaliforniai álom meseszerű ruháinak története

Lakatos Márk

Kevés ilyen emlékezetes filmes styling volt az elmúlt évben, mint az Oscar-díjas Kaliforniai álomé. Ha már Emma Stone elvitte a Legjobb női főszereplőnek járó díjat, megérdemli, hogy egy kicsit megvizsgáljuk a filmben szereplő kosztümjeit is, igaz?

Sokan mondták, hogy túlhype-olt a film vagy épp unalmas – ennek eldöntését rátok, a nézőkre bízom. Az viszont szerintem biztos, hogy a rendező, Damien Chazelle tényleg álomszerű világot teremtett, amiben nagy szerepe volt a jelmeztervezőnek, Mary Zophres-nek is, aki segített neki életre kelteni a szereplőket, méghozzá romantikus, színes, letűnt időket idéző szettekkel. Nem is annyira jelmeztervező volt, mint technicolorban álmodó zseni!

Rögtön a nyitójelenetben, ami egy forgalmas autópályán játszódik a délutáni dugóban, olyan rettentő meleg volt, hogy három váltás ruhával készültek minden szereplőnek – pedig nem voltak kevesen, ha láttátok a filmet:

Amikor megkérdezték a jelmeztervezőt, hogy mi volt a célja a főszereplők jelmezeivel, azt válaszolta: „Azt szerettem volna, hogy Ryan elbűvölje a női nézőket, a férfiakban pedig romantikus érzések törjenek fel Emma láttán.”

Nem is váratott magára sokáig a lehetőség, Emma már a második jelenetben felkapja a csinos kék ruháját, és elindul a szemet gyönyörködtető kaland a szivárvány színein és Los Angeles látványosságain át. Nehéz volt a feladat, hiszen mindenki élénk színeket visel a tompa esti fényben, mégis Emmának kellett ragyognia igazán, de milyen fantasztikusan mutat a hófehér bőrön a királykék ruha?

A film egyszerre hozza el nekünk az 50-es, 60-as évek Amerikáját és a felnőtté válás keserédes meséjét. Hogy megragadja a hangulatot, a jelmeztervező hölgy olyan klasszikusokat nézett újra inspirációként, mint az Ének az esőben, Baz Luhrmann Romeo + Júliája, a Kötelező táncok, a Boogie Nights vagy épp a Kapj el, ha tudsz. Elég széles skála, igaz?

Ezután kivágta azokat a képkockákat a filmekből, amelyek a legjobban megfogták, illetve rengeteget képet keresgélt még mellé karizmatikus színésznőkről, és persze kortárs fotókat is átválogatott. Ezeket a képeket, amelyek megadták a film alaphangulatát adják, három napig elemezték a rendezővel, a produkció designerével és a díszlettervezővel. Jelentről jelenetre beszélték át, hogy mikor milyen színeket fognak használni, a jelmezeknek ugyanis – ahogy erről a filmes styling órámon imádok mesélni a Style Institute-ban – nem csak a szereplőkhöz kell illeszkedniük, de érzelmeket kell kifejezniük, fontos passzolniuk a díszlethez, és fejlődniük kell a film során a karakterekkel.

„Nem akartam, hogy egy átlagos lány, mint Mia, aki nem keresett túl sok pénzt a befutása előtt, úgy tűnjön, hogy nem is vehetné meg ezeket a ruhákat” – magyarázta Mary Zophres. – „Tehát hiába játszik nagy szerepet a fantázia, szerettem volna, ha valóságosnak tűnnek a ruhák.”

Korábban azt nyilatkozta Emma, hogy a legnehezebb jelenet számára a hegyen előadott duett volt, amit egy snittben vettek fel. Hiába próbáltak előtte hónapokig, a helyszínen alig volt idő gyakorolni, mert a hajnal nem vár senkire! ;) Ha elmúlnak a tökéletes fények, oda a hangulat. De szerencsére így is meglett a hatperces felvétel, amiben ez a gyönyörű sárga ruha szerepelt – a jelmeztervező csapat még külön sárga fehérneműt is szerzett hozzá a színésznőnek:

A film egyik kulcsjelenete, és a gyönyörű sárga ruha, kézzel festett virágmotívumokkal
Ha láttátok a filmet, észrevehető, hogy Ryan megjelenésében a retro fekete-fehér cipő a legmeghatározóbb. Ezen kívül szinte csak ingeket és zakókat hord, igazi, klasszikus darabokat, mint egy hagyománytisztelő úriember – bár James Deant, mint inspirációt, azért hallottam elhangozni, szóval valószínűleg innen a szexi sárm. ;)

Az igazán színes és emlékezetes darabok Emmának jutottak, aki szinte végig ruhában vagy szoknyában játszik. A klasszikusan nőies ruhák mind saját tervezésűek, leszámítva azt a néhány nappali viseletet, amit helyi vintage butikokból vásároltak, illetve még egy-két H&M-es darab is beesett.

Az egyetlen designer darab, amit a főszereplőre adtak, a nyakpántos tengerészkék ruha, amit a film végén visel Emma, ezt Jason Wu tervezte, és azért esett erre a választás, mert a jelmeztervező látott egy képet Catherine Deneuve színésznőről, amibe beleszeretett:

Néhány darabot már ki is állítottak Kaliforniában, az ArcLight Hollywood mozi előterében:

Márk napi tipp: Drágáim, én azt mondom – még ha valaki nem is hisz a színtípus szerinti vásárlásban – hogy egy csinos, klasszikus vonalú, hozzád illő (és akár kicsit intenzívebb) színű ruha sosem rossz befektetés! Ha van lehetőségetek vintage darabot is nézhettek, de azért a modern kollekciókban is akadnak szuper darabok. Álljon itt inspirációnak három hölgy, akik tudják, mitől döglik a légy! ;)