Bolti eladók elmesélik a legnagyobb trükköket, amikkel rávesznek a vásárlásra

Unsplash/Becca McHaiffe
Kerekes Vivien

A megvilágítás, a próbafülke típusa, sőt, még a szőnyeg is szerepet játszik abban, mennyi időt töltesz a boltban, és végül mit veszel meg!

Amikor belépsz egy boltba, legyen az ruhaüzlet vagy szupermarket, fel sem merül benned, milyen apró trükkökkel hívják fel a figyelmedet a termékekre. Vagy hogy mivel érik el azt, hogy még több időt ott legyél, mint tervezted. Most utánajártunk néhány érdekességnek, és bolti eladók történetein keresztül elhoztuk a legizgalmasabb tényeket!

Olvasd el ezt is!
Izgalmas pszichológiai tények, amikben saját magadra is ismerhetsz

Gondolkodtál már azon, egyes üzletekben miért vannak a próbafülkén függönyök, míg másokon rendes, bezárható ajtók? Nem csak anyagi vonzata van a dolognak, hanem ez egyúttal egy hatékony trükk is! Az üzletnek ugyanis az a célja, hogy minél több ember tudja felpróbálni a ruhákat, és szeretné egy kicsit siettetni a vásárlókat ebben. A függöny miatt azt érzed, hogy sietned kell, hiszen bármelyik pillanatban elránthatja valaki, míg egy zárt ajtónál te is nyugodtabban próbálgatod a darabokat.

Egyes statisztikák szerint a boltba betérő emberek 25%-a megy be a próbafülkébe, és 67%-uk pedig meg is vásárolja azt, amit felpróbált.

Az üzletek elejére mindig azokat a termékeket teszik, amelyek a legdrágábbak. Ha viszont elmész az üzlet leghátsó részébe, megtalálod az akciós termékeket is; azért ilyen az elrendezés, hogy rögtön több olyan dolgot is megvegyél, ami teljes áron van, és ne kizárólag az olcsóbb dolgokat vidd haza.

Mindig azok a ruhadarabok vannak legjobban megvilágítva egy boltba, amit a cég a leginkább szeretne eladni a vásárlóknak. Ezért megfigyelheted, hogy a sötétebb helyekre teszik azokat, amik nem éppen újak, míg a lámpa alá a legfrissebb kollekciót.

Megfigyelted már, hogy milyen sok különböző sor van az üzletekben? A boltok úgy vannak kitalálva, hogy több asztal, pult és oszlop legyen bennük, hogy lelassítsák a vásárlókat. A földön lévő szőnyeg is ugyanezt a szerepet tölti be: ha rálépsz, komfortosabban érzed magad, és lassabban kezdesz sétálni, ezáltal többet nézelődsz.

Tapasztaltad már, hogy egy ruhaüzletben két nagyon hasonló darab állt egymás mellett a polcon, de az egyik sokkal drágább volt? Ennek hatására te értelemszerűen az olcsóbbat veszed meg, és úgy érzed, jó üzletet csináltál. Azonban ezt nevezik "horgony-effektusnak". Azáltal, hogy ott van egy szinte ugyanolyan, drágább darab, az olcsóbbhoz kezdünk ragaszkodni, és nem érezzük úgy, hogy az túl lenne árazva. De ha a drágább termék nem lenne mellette összehasonlításképp, valószínű, hogy nem így gondolnád.

Olvasd el ezt is!
Még drága ruha sem kell hozzá: 5 trükk, amivel felturbózhatod szettjeid értékét

Ezt olvastad már?

Nézd meg a galériánkat - 11 kép
Ha ezeket már csináltad, biztosan utálnak a bolti eladók