Méregdrága Balenciaga-ruhákat égetnek el az emberek: minden, amit tudnod kell a történésekről

GettyImages/Theo Wargo
Barna Borbála

Egyre többen csatlakoznak a #boycottbalenciaga kezdeményezéshez, mert úgy gondolják, a márka elnéző a gyerekekkel szembeni erőszakkal szemben, ám sok híresség egyelőre nem nyilatkozott a felkavaró kampányokról.

Mióta a grúz divattervező, Demna Gvasalia tölti be a kreatív igazgatói pozíciót a Balenciagánál, a luxus divatház igen gyakran megosztó, sőt akár sokkoló bemutatókkal vagy termékekkel rukkol elő – elég, ha csak arra az egész arcot eltakaró maszkkal kiegészített ruhára gondolunk, amibe Kim Kardashiant öltöztették a Met-gálán 2021-ben. De hasonló felháborodást váltott ki idén nyáron az a szemeteszsákra emlékeztető táskájuk is, amelyet közel 2000 dollárért árultak.

„A divat számomra egy tükör, a körülöttünk zajló események tükröződése. Ez nyilvánul meg a kollekciókban”
– állította korábban a designer, Demna Gvasalia.

-

Ám a Balenciaga legutóbbi megjelenései esetében már aligha beszélhetünk szimpla polgárpukkasztásról. Míg a november 16-án debütáló Balenciaga Gift Shop elnevezésű kampányban BDSM kellékekbe öltöztetett mackó alakú kézitáskákkal fotózták le a gyerekmodelleiket, addig a november 21-én közzétett Garde-Robe kampányban feltűnt a Legfelsőbb Bíróság 2008-as döntésének lenyomata az Egyesült Államok kontra Williams ügyben. (Ebben a határozatban azt vizsgálták, hogy a gyermekpornográfia „panderálását” – népszerűsítését – tiltó törvények korlátozzák-e az első módosításban foglalt szólásszabadságot.)

Ehhez a kampányhoz egyébként olyan sztárok csatlakoztak modellként, mint Nicole Kidman, Isabelle Huppert és Bella Hadid. De a Garde-Robe felvételein felbukkant a belga festő, Michael Borremans könyve is, akinek alkotásai között meztelen, kasztrált, véres kisgyermekeket, csecsemőket ábrázoló festmények is akadnak. A fentiek fényében sokan úgy vélik, a Balenciaga szemet huny a gyerekekkel szembeni erőszak, a kiskorúak kizsákmányolása, illetve a gyermekpornográfia felett és a kampányfotóik tulajdonképpen a pedofíliát dicsőítik.

A kérdéses képek hamarosan eltűntek a divatház oldalairól és egy hivatalos közleményben bocsánatot kértek az okozott sérelemért.

„A plüss mackótáskáinkat nem lett volna szabad gyerekek kezébe adnunk. Azonnal eltávolítottuk ezt az összes platformról. Elnézést kérünk, amiért nyugtalanító dokumentumokat jelenítettünk meg kampányunkban. Nagyon komolyan vesszük ezt az ügyet, és jogi lépéseket teszünk azokkal szemben, akik a helyszínért feleltek és a nem jóváhagyott tárgyak elhelyezésért feleltek 2023 tavaszi kampányfotózásunkon. Határozottan elítéljük a gyerekek elleni bántalmazás bármilyen formáját. Kiállunk a gyermekek biztonságáért és jólétéért”

– írták a közleményben.

-

A Balenciaga emellett 25 millió dolláros pert indított a North Six produkciós cég, továbbá Nicholas Des Jardins ellen, akik a Garde-Robe kampány díszletét tervezték. A dokumentumokról azt állítják, a tudtukon kívül, jóváhagyás nélkül kerültek a fotókra és ezek hamis asszociációkhoz vezettek a Balenciaga és a gyermekpornográfia között. (Fontos megjegyezni, hogy Nicholas Des Jardins ügyvédje szerint a divatház képviselői személyesen felügyelték a díszletet.) A plüss mackótáskáikat reklámozó képekért teljes mértékben magukra vállalták a felelősséget és a fotós, Gabriele Galimberti is megerősítette, a tárgyakat, a modelleket, illetve a helyszínt a Balenciaga választotta ki, számos munkatársuk jelen volt a munkálatok alatt. (Gabriele Galimberti azt mondja, mára minden megbízását visszamondták, kiszivárogtatták a személyes adatait, például a telefonszámát és többször is halálosan megfenyegették. „A nevem összemosódott a pedofília szóval. 25 éve dolgozom a személyes projektjeimen és ez a kampány most mindent tönkretett. Nem alszom jól. A családom aggódik.”)

A Balenciaga jövőjének alakulása egyelőre megjósolhatatlan

A közösségi médiában például egyre többen felszólalnak a márkával szemben és bojkottálják azt. Sokan csalódásukat fejezik ki azon hírességek iránt is, akik nem lépnek fel a divatház ellen és nem kritizálják nyíltabban a provokatív marketingstratégiájukat. A párbeszédnek Kanye West és volt felesége, Kim Kardashian is azonnal részese lett, hiszen mindketten régóta kapcsolatban álltak Demnával és Balenciagával. (A rapperrel csak a közelmúltban szakították meg az együttműködésüket az antiszemita megjegyzései miatt.)
Kim például júliusban még arról beszélt, hogy Demna segített neki átformálni a stílusát a válása után. A valóságshow-sztár november 27-ig nem nyilatkozott a Balenciaga kampányairól, majd kijelentette, hogy „átértékeli kapcsolatát” a márkával.

„Négygyermekes anyaként megráztak a felkavaró képek. A gyermekbántalmazás normalizálására irányuló kísérleteknek nincs helye a társadalmunkban”

-

– emelte ki, a kezdeti hallgatásának okát pedig azzal magyarázta, hogy beszélni akart a Balenciagával, mielőtt állást foglal. „Úgy gondolom, értik a probléma súlyosságát, és megteszik a szükséges intézkedéseket, hogy ez soha többé ne fordulhasson elő” – tette hozzá.

Egy Twitter-felhasználó, Brittany Martinez azonban rámutatott, hogy még mindig kevés A-listás híresség adott ki közleményt a kérdésben, míg Elon Musk Twitter-felvásárlásán rengetegen felháborodtak.

„De amikor a Balenciagáról és a gyerekek elleni szexuális visszaélésről van szó, csendben vannak.”

-

Bella Hadid például törölte a korábban megosztott fotóit a Garde-Robe kampányról, majd korlátozta a hozzászólási lehetőséget a profilján, de a Balenciaga x Adidas promója továbbra is elérhető az Instagramján.

Kim Kardashian testvérét, Kylie Jennert pedig azzal vádolták meg, hogy azért töltött fel egy fotót a fiáról november végén, hogy elterelje a figyelmet a Balenciaga-botrányáról.

"Uh, miéééért, posztolnék a gyerekemről, hogy fedezzem a Balenciagát? Ezért nem csinálom ezt. Mindig van valami hozzáfűznivaló”
– válaszolta a szépségmodul.

-

A rapper/vállalkozó Omi In A Hellcat viszont több tízezer dollár értékű Balenciaga-terméket (tornacipőket és ruhákat) is elégetett az ügy kirobbanása óta, miközben átkozta azokat, akik még mindig hajlandók támogatni a márkát, és figyelmeztette őket, maradjanak távol a gyerekeitől.

A kommentszekcióban reagált azoknak is, akik megkérdezték, miért nem adta el inkább a luxustermékeket: azt írta, meg akarja szabadítani a világot a Balenciagától... méghozzá végleg. „Nem adományozom el ezt a szemetet” – foglalta össze, a #boycottbalenciaga kezdeményezéshez pedig napról napra egyre többen csatlakoznak.