A szakértő mindent elárult, amit tudni akartál a filmek és sorozatok kulisszáiról - Megtudhatod, hogy készülnek kedvenc szereplőid sminkjei

Getty Images
Kovács Viktória

A JOY Beauty Club szakértője, Kovács Viktória minden kérdésre válaszolt, amit a reklámok és a filmek forgatásáról tudni akartál smink fronton!

Mindig is kíváncsi voltál rá, hogy a kedvenc filmeidnél/sorozataidnál miként zajlik a forgatás, és hogyan, meg persze milyen szempontok alapján kerül fel a szereplőkre a makeup? Ebbe a hihetetlenül izgalmas világba kalauzol el minket a JOY Beauty Club legújabb szakértője, Kovács Viktória, aki már számos reklámban, filmben és sorozatban dolgozott (több Netflixes produkciót is beleértve!), mint sminkes és vezető sminkes.

Olvasd el ezt is!
A legújabb forgatási fotók bizonyítják: nagyon izgalmas 2. évadra készülhetnek a Bridgerton-rajongók

Mikor döntötted el, hogy a sminkeléssel szeretnél foglalkozni?

15 évesen részt vettem egy fodrász show-n, ahol először kaptam betekintést a backstage történéseibe. Ekkor merült fel bennem ez a hivatás, mint lehetőség. Rajzolni mindig is szerettem, így a kreatív alkotás eleve közel állt hozzám. Elsősorban a külföldi divatbemutatók fantáziadús sminkjei ragadtak magukkal. Elkezdtem gyakorolgatni magamon, meg persze a barátnőimen, majd az érettségi évében eldöntöttem, hogy egyetem helyett ezen az úton indulok tovább.

Hogyan jött a képbe a filmes/reklámos sminkelés? Tudatos vagy véletlenszerű volt?

Kovalik Natasánál tanultam ki a szakmát, aki a divatipar mellett a reklámos és filmes körökben is elismert sminkes volt. Mivel hosszú ideig asszisztensként dolgoztam vele, szerteágazó kapcsolati hálót sikerült kialakítanom. Szabadúszóként ez kiemelkedően fontos, hiszen én nem tudok sehova besétálni az önéletrajzommal munkára jelentkezve. Így kezdőként minden felkérésre igent mond az ember, csak dolgozhasson, fejlődhessen, aztán később megtanul szelektálni. A pályám elejét javarészt fotózások alkották, majd idővel átbillent a mérleg a mozgókép felé. Menyasszonyi sminkeket például már csak ritka esetekben vállalok, ez szándékos döntés volt. Szóval én úgy fogalmaznék, hogy menet közben tudatosult bennem, hogy a forgatásokat élvezem leginkább.

forrás: Kovács Viktória

Hogyan néz ki a napod, amikor egy filmes produkcióban kell részt venned, mint sminkes?

Más egy magyar, és más egy nemzetközi produkcióban. Mindkét esetben kapok egy dokumentumot előző nap, ami tartalmazza a munka kezdésének és végének, a reggelinek és az ebédszünetnek az időpontját, valamint azt, hogy mikor érkeznek a szereplők, mikorra kell elkészülni a sminkjükkel, és mikor, milyen sorrendben veszik fel velük a jeleneteket az általában 12 munkaórán belül. Egy külföldi filmben rengeteg sminkes munkálkodik egyszerre a statiszták megjelenésén, szóval a nap elején a legnagyobb a pörgés. Napközben pedig kisebb csapatokra vagyunk osztva, és felváltva figyeljük a helyszínen, hogy kell-e korrigálni bármin.

Egy hazai forgatáson, egyedüli vagy vezető sminkesként a színészekkel dolgozom, és végig az én feladatom fenntartani, adott esetben változtatni a sminkjüket. Egy monitoron látom, mit rögzít a kamera, ezáltal tudom ellenőrizni, hogy például kell-e mattítanom az arcot, vagy javítanom a rúzst. Ha a nap folyamán érkezik még szereplő, visszatérek a sminkszobába, az asszisztensem pedig átveszi tőlem a teendőket a setben, amíg elkészülünk.

Mire kell figyelni egy reklám vagy egy filmforgatáson smink szempontból? Miben más egy ilyen smink, mint például egy fotózáson?

A filmek, reklámok esetében a smink általában többről szól, mint esztétikum. Hozzátesz a karakter jelleméhez, lelki állapotainak kifejezését segíti elő. Az adott jelenet történéseihez is logikusan kapcsolódnia kell. Ha például fáradtság érzékeltetése a cél, annak úgy kell megjelennie az arcon, mintha nem egy sminkes keze által jött volna létre. Sokszor pont az ellenkezője egy divatfotózásnak, ahol makulátlan bőrt varázsolunk és kiemeljük az előnyös vonásokat.

Jelentős különbség, hogy a mozgókép utólagos korrekciója lényegesen bonyolultabb, mint a fotók retusálása. Ennek tudatában kell egy forgatás során folyamatosan ügyelni rá, hogy a smink megfelelően mutasson a kameraképen.

Ami nagy precizitást igényel, az a kontinuitás nyomonkövetése. Egy film készítése során jellemző, hogy időben egymás után következő jeleneteket különböző napokon forgatunk, gyakran teljesen más sorrendben. Emiatt többször kell elkészítenem ugyanazt a sminket pontosan kivitelezve, hogy a nézők ne találhassanak kapcsolódási hibákat.

Olvasd el ezt is!
Nem is gondolnád, mit árul el a személyiségedről a kedvenc rúzsod színe

Mi volt az eddigi legextrémebb élményed egy forgatáson?

Pár éve dolgoztam egy külföldi reklámfilmben, ahol elég sok szereplőnek estélyi ruhához illő, alkalmi sminkeket kellett készítenem. Egy forgatási nap munkaideje általában 12 óra, persze előfordulhat, hogy ezt kicsit meghaladja. Itt azonban végül 23 órán át dolgozott a stáb, ráadásul a legvégén került sor a közeli felvételekre. Embert próbáló feladat volt elérni, hogy ilyen hosszú időn keresztül szépek maradjanak a sminkek.

Milyen produkciókban közreműködtél sminkesként, amit a JOY olvasói is ismerhetnek?

Sok magyar videoklipben közreműködtem, a Margaret Island zenekarral például régóta dolgozom együtt. Velem készítették a Boldogságtól című daluk klipjét is. De többek között az Ivan & The Parazollal (Néha kevés, néha több), a Halott Pénzzel (Melletted) és a Mörkkel (All I Need) is volt szerencsém forgatni. Nemzetközi produkciók közül kiemelném a The Spy című Netflix sorozatot, illetve a 2018-as FIFA World Cup Music Videot. Besegítettem a 2018-as Genezis, illetve a 2020-as A feltaláló című drámák munkálataiban. Két hazai nagyjátékfilmnek a bemutatója, melyekben már vezető sminkes lehettem, sajnos a pandémia miatt csúszik.

forrás: Kovács Viktória
Viki a képen épp Ronaldinhót sminkeli a 2018-as FIFA World Cup videójához.

Volt, hogy nagyon nehéz dolgod volt egy színésszel? Hogyan tudod kezelni az ilyen helyzeteket?

Hála égnek azt mondhatom, hogy ilyenre nem volt példa. Igyekszem nyitottnak és kompromisszumképesnek lenni a munkám során is, és tekintettel lenni a színészek igényeire. A kommunikáció az egyik leglényegesebb része ennek a szakmának, a sminkelés bizalmi dolog is. Szóval mielőtt egy szereplő arcához érnék, mindig megbeszéljük, hogy milyen sminket fogok neki készíteni. Filmek esetében különösen fontos, hogy egy hullámhosszon legyünk, hiszen fárasztó munkaórákat töltünk együtt heteken keresztül, és a felvétel előtti pillanatban sokszor én vagyok az utolsó, akivel kapcsolatba kerül.

Milyen sminktrendeket kell figyelembe venni egy filmes produkcióban? Pontosan megtervezett sminkek vannak, vagy rábízzák az sminkes kreativitására a dolgot?

Filmes produkciókban különböző tényezők meghatározóak: milyen korban játszódik, milyen a szereplők személyisége, milyen megjelenést kíván az adott jelenet, történés. Ezek alapján beszélik át a rendezővel és a színészekkel, hogy mi illene leginkább egy-egy karakterhez. Természetesen nagy mértékben a sminkes szakértelmére támaszkodnak, de fontos szempont, hogy a rendező mit szeretne közvetíteni és ehhez mivel tud leginkább hozzájárulni a smink.

Olvasnál még a témában?

Nézd meg a galériánkat - 20 kép
Ez a smink volt a legmenőbb a születésed évében