Galéria

Erzsébet királynő 10 legfontosabb stílustörténeti pillanata

Forrás:

Leendő örökösként a fiatal Erzsébet az egyéni érdekeit szinte azonnal a kötelesség elé helyezte, és ez igaz volt az öltözködésére is. 1944-ben, 18 évesen a hercegné csatlakozott a brit hadsereg női alakulatához, és nem részesült kivételes elbánásban. Ebből az időből számos olyan fotó megmaradt, amin Erzsébet katonai egyenruhában volt látható, a szolgálaton kívüli outfitjei pedig egyszerre voltak nőiesek és praktikusak, ahogy a legtöbb korabeli nőnek. Öltözködése akkoriban megfelelt a közhangulatnak: szigorú és földhözragadt volt, az ínséges időkben például olyan megszorító szabályokat vezettek be Nagy-Britanniában, amelyek megtiltották a ruházaton az extra zsebek, fém- vagy bőrgombok, zsinórok, hímzések vagy csipkék extravaganciáját. Mindez a háború utáni időkre is kihatott. így Erzsébet első nagy divatpillanata vitathatatlanul 1947-ben volt, amikor férjhez ment egy Norman Hartnell által tervezett ruhában.


Forrás:

A háborút követő megszorítások nem segítették egy pompázatos királyi esküvő megszervezését, Erzsébet hercegnőnek pedig nem volt könnyű dolga esküvői ruhájával sem. Ekkor ugyanis még működött Angliában a jegyrendszer, ami azt jelentette, hogy csak kuponok ellenében lehetett bizonyos termékekhez hozzájutni, így például a ruhákhoz és a textilekhez is. Erzsébet jóval előbb gyűjteni kezdte a saját kuponjait, hogy megvásárolhassa az esküvői ruhájához szükséges anyagot, valamint több száz ruhakupont ajándékoztak neki a leendő menyasszonyok az ország minden részéből, hogy segítsenek neki a ruha megszerzésében. Ezeket a kuponokat egyébként vissza kellett küldenie, mivel törvénytelen volt ezek továbbadása, ám a kormány 200 extra adag kupont engedélyezett neki, hogy végül elkészülhessen az álomruha. A végeredmény pedig szemkápráztató volt. A menyasszonyi ruhát tízezer kristály és gyöngy díszítette, ezen kívül tartozott hozzá egy négyméteres uszály is.


Forrás:

Az 50-es évek volt az az évtized, amikor a fiatal hercegnő trónra lépett – sokkal hamarabb, mint azt bárki várta. Churchill VI. György király halálakor meg is jegyezte, hogy az új királynő 25 évesen „csak egy gyerek”. Mindezek ellenére Erzsébet továbbra is maradt a nőies sziluetteknél, a gyöngyöknél és a már védjegyének számító frizurájánál, ám elkezdett törekedni arra, hogy bebizonyítsa értékeit és érettségét. Stílusa egyre királyibb irányt vett: fehér kesztyű, a rengeteg kiegészítő és ékszer. Uralkodása idején Erzsébet hosszú éveket töltött egyedüli nőként a férfiak tengerében. Az 50-es években, egy még mindig erősen patriarchális időszakban örökölte meg a koronát édesapjától, és teljesen érhető lett volna, ha ezzel egyidőben úgy dönt, háttérbe szorítja nőiességét, de Erzsébet nem így tett. Az uralkodása korai éveitől egészen a róla készült utolsó fotóig, ő mindig nagyon is nőies volt.


Forrás:

Kegyeiért ekkoriban versengtek a divatházak, ám ő egy-két kivételtől eltekintve mindig brit tervezőktől, szabóságoktól, márkáktól választott. Egyik ilyen híres kivétel az egyik hivatalos portréfotózása, amikor egy mesés Dior selyemruhát viselt. Christian Dior híresen közel állt a királyi család nőtagjaihoz, Erzsébet pedig az elsők között volt, aki beleszeretett és bizalmat szavazott a tervezőzseni által megálmodott New Looknak, amit egyébként a 20. század legfontosabb divatpillanatának tartanak.


Forrás:

A 60-as évekkel viszont Erzsébet mondhatni szinte teljesen szakított az aktuális divathullámokkal. A miniszoknyák és a mezítlábas hippi stílus természetesen nem illettek egy királynőhöz, ekkor kezdett el Erzsébet kísérletezni az élénk színekkel és a monokróm szettekkel.


Forrás: A királynő állatmintában? Bizony! A már említett színek már ekkor is kedvesek voltak a szívének, ám végérvényesen nem tette le emellett a stílus mellett a voksát. Így eshetett meg ez a különleges pillanat is, ami élete során mindössze egyszer fordult elő: leopárdmintás kabátban jelent meg!
Forrás: Mindezek után legközelebb a 80-as évek trendjei érintették meg valamelyest, amikor is aktuális trendeknek megfelelően az ő gardróbjában is megjelentek a puffos ujjú megoldások, a masnis blúzok, és látványosabb, vibráló minták. Sokan úgy tartják, Diana volt az oka, hogy ekkoriban az uralkodó ismét elkezdett az adott évtized trendjeivel foglalkozni, ugyanis igyekezett felvenni mind népszerűségben, mind stílusban a fiatal hercegnével a versenyt. 
Forrás:

Míg nem megérkezünk a 90-es évekig, amikor is megkapta a színek királynője jelzőt. Ez volt uralkodásának legnehezebb évtizede. Három gyermeke is elvált, tűz pusztított a windsori kastélyban, és ebben az évtizedben volt Diana hercegné tragikus kimenetelű autóbalesete. Erzsébet királynő népszerűsége zuhanni kezdett, a monarchia sebezhetővé vált, sokak szerint épp ezért szilárdította meg megjelenését épp ekkor, és vált igazi szimbólummá. Új stylistja, Andrea Kelly megújította a királynő megjelenését, és elhozta azt a stílust, amelyet ma mindannyian ismerünk. Merész színek, parádés kalapok, gyöngyök, brossok, tweed anyag. A képen látható neonzöld szettet pedig minden bizonnyal senkinek sem kell bemutatni, sok mém tárgyává tette a királynőt, de mi imádtuk, hogy ennyi idősen is ilyen vibráló színeket viselt!


Forrás:

Erzsébet királynő sosem ment bele nyílt konfrontációba, ennél jóval megfontoltabb és cselesebb technikákat fejlesztett ki, és gyakran nyilvánított véleményt ruháival és kiegészítőivel. A divat-diplomácia mára már egy külön fogalom, hiszen a divat egy nyelv, és Erzsébet királynő volt az első uralkodó, aki ezt megértette és magáévá tette. Például amikor Donald Trumppal találkozott, egészen egyszerűen azt a brosst vette fel, amit Michelle és Barack Obamától kapott. Amikor pedig a parlamentben mondott beszédet közvetlenül azután, hogy Nagy-Britannia az Európai Unióból való kilépés mellett döntött, akkor nem koronában érkezett, pedig a protokoll szerint abban kellett volna, hanem egy az Európai Unió zászlójára hasonlító kalapban. A szimbolikus ruhadarab félreérthetetlen: a királynő a Brexit ellen volt.


Forrás:

Utolsó fényképén úgy festett, mint bármelyik brit nagymama, ugyanakkor szettje ekkor is igen átgondolt volt. Skótkockás szoknyája, ami egy szép gesztus szeretett skót otthona, Balmoral felé. Gyöngysor, egyik kedvenc Launer London kézitáskája és Anello & Davide cipője. Előbbiből állítólag élete során 200 darab fordult meg a kezei között, utóbbiról pedig elmondható, hogy szinte évtizedek óta csak ezt a fazont hordta. Hosszú évtizedek állandóságának jelképei tehát ezek, és talán ez a királynő legfontosabb stílushagyatéka. Egy tökéletes lecke a divat erejéről. Olyan nő volt, aki pontosan jól tudta, hogy ő maga egy élő szimbólum, ezért fontos, hogy öltözködése is az állandóságot közvetítse az emberek felé.