5 tény a filmes ételekről, amelyeket csak az igazi rajongók tudnak
Nem túl gyakori, hogy maradékok maradnak, mivel a színészeknek általában enniük kell a jeleneteik alatt. De bármi, ami érintetlenül marad a forgatáson azt jó állapotban lehűthetik, és más projektekre használják fel, de olyan is van, amikor jótékony célra adományozzák őket.
Egy étel elkészítése egy fotózáshoz egészen más, mint egy filmjelenethez. Lehet, hogy az előbbi nem is ehető, és senki sem venné észre, de a filmekben, különösen napjainkban, amikor a rendezők azt akarják, hogy a színészek minél életszerűbben alakítsák szerepeiket, elengedhetetlen, hogy valódi, friss étel kerüljön eléjük.
Ami a forgatást illeti, minden ételhez több másolatot kell készíteni arra az esetre, ha több fogás is van. „Egy hálaadási jelenethez 8-24 pulyka kell, mert minden alkalommal, amikor felvágnak egy pulykát, szükségük van egy újra” – mondja Chris Oliver séf, az amerikai filmek és televíziók egyik leghíresebb ételstylistja.
Ezen kívül vannak jelenetek, ahol a színészek valóban esznek. Így, ha megesznek egy fél hamburgert, és meg kell ismételni a jelenetet, újra kell kezdeniük egy teljesen új hamburgerrel. A Chef című film forgatásához körülbelül 800 kubai szendvicset kellett elkészíteni. „Enni kell, aztán újra kell enni, aztán újra enni kell minden szögből és minden felvétel miatt.” – mondja a rendező, Jon Favreau.
A stylistokat nem csak arról kell előre tájékoztatni, hogy mit kell elkészíteniük, hanem arról is, hogy milyen egyéb tényezők befolyásolhatják az ételek megjelenését vagy eredményét. Például, ha a filmnek történelmi környezete van, ha fantasy vagy sci-fi, vagy ha az étel egy adott földrajzi területen hagyományos, és az elkészítésének vagy bemutatásának sajátos módja van, ezeket a dolgokat meg kell jegyezniük.
A filmes kulináris stylistok feladata nem csak az, hogy főzzenek, hanem az is, hogy az ételek valósághűek legyenek a kamera előtt, ehetőek legyenek, és kibírják a forgatási körülményeket (időtartam, időjárás, hőmérséklet stb.). Természetesen mindezek mellett az ételnek ízletesnek is kell lennie.
Mindezek miatt a kulináris stylistoknak nemcsak kiterjedt kulináris képzésre van szükségük, hanem táplálkozási ismeretekre és a legmodernebb főzési technikákra is, mint például a molekuláris gasztronómia, vagyis arra a tudományra amely az alapanyagok elkészítés során bekövetkező átalakulásait vizsgálja.