Galéria

Sorozatok és filmek, amik segítenek rávilágítani a rasszizmus kegyetlenségére

Forrás:

Ava DuVernay színészkedik, ír, producerkedik és rendez is. Neki köszönhetjük a többi között a When They See Us című sorozatot, ami nem is lehetne aktuálisabb. A sorozat egy döbbenetes megtörtént eset bemutatásával járja körbe a feketéket sújtó igazságtalan rendőrségi és bírósági gyakorlatot. A négy epizódból álló minisorozat a Central Park-i ötök történetét meséli el, akiket 1989-ben tévesen ítéltek el egy parkban futó nő megerőszakolásáért. A börtönbe zárt öt fiatal mindegyike 14-16 éves fekete és latin-amerikai származású volt, az ártatlanságukra pedig csak 2002-ben derült fény. Bár a valódi bűnös a bűncselekmény után 13 évvel beismerő vallomást tett, még ekkor sem volt egyértelmű, hogy valaha is kárpótolják-e a fiúkat a történtekért. A sorozat a Netflixen elérhető.


Forrás:

Ebben az HBO Go-n futó vígjáték sorozatban remek zenék és még remekebb humor közepette követhetjük nyomon egy fiatal, afroamerikai nő, Issa és a barátnője Molly hétköznapjait. Míg Issa attól szenved, hogy a munkahelyén ő az egyetlen fekete, (mert sok fekete nem jut el olyan tipikusan fehér szférába, mint a non profit szervezetek), addig barátnője a feketék és a fehérek között is ugyanolyan jól érzi magát. A Bizonytalan egy könnyedebb irányból közelít a feketék témájához, ráadásul sokat megtudhatunk belőle konkrétan a fiatal afroamerikai nők helyzetéről is.


Forrás:

Elsőre becsapós lehet ez a sorozat, mivel öt főszereplője közül négy valójában fehér, mégis nagyon sokat lehet belőle tanulni az amerikai feketék olyan problémáiról, amikről általában nem sok szó van a filmekben. Itt nem a bűnözés, szegénység, leszakadás lesz a téma, sokkal inkább az olyan feketéket súlytó mikroszintű elnyomások, amik a mindennapi életben, a többségi társadalom számára gyakran észrevehetetlenül is jelen vannak. A sorozat a Pearson-család történetét meséli el, a szülőkét és a három gyerekét, akik közül az egyik kisfiú, Randall fekete - őt ugyanis a házaspár örökbe fogadta. Randallt gyakorlatilag végigkísérjük gyerekkorán, láthatjuk, hogy milyen kisgyerekként feketének lenni egy fehér családban, fehér környéken, fehér gyerekekkel teli iskolákban.


Forrás:

Szekeres Csaba filmjének főhőse egy tizenkét éves roma lány, Lulu, aki folyton megszökik az iskolából. Az osztálytársai között idegenül érzi magát, a családjában pedig egy feladat vár rá minden nap: ellátni a kisebbeket. A jelenlegi élete sivár és a jövője is kilátástalan. De nem csak Lulu életét követhetjük nyomon, hanem más családok és a falu mindennapjait is, az emberek munkanélküliségét, a kilátástalanságukat és a nyomorukat. Már ebből is sejthető, hogy az Örvény nem egy könnyű film, garantáltan fel fogja kavarni a nézők lelkivilágát.


Forrás:

Kamondi Zoltán filmje nem a szegénységről vagy elesettségről szól, hanem egy egyetemista srác kétarcú életéről. A fővárosi fiú vidékre költözik, hogy megkeresse addig soha nem látott apját, ahol aztán az egyetemi bulik világát lecseréli az apja gazdaságára: szénát pakol, hagymát pucol, és a félig csempézett kövön alszik. Itt találkozik a 10 év körüli cigány lánnyal, Julival is, akit a családja némi élelemért cserébe elad a fiúnak. Juli az első pillanattól fogva romantikus érzelmeket táplál az "ura" iránt, vagyis szerelmes lesz abba, akinek elvileg ő a tulajdonát képezi. 


Forrás:

Jeles András filmjének egyik része az Olaszliszkán halálra vert tiszavasvári tanár, Sz. Lajos esetét dokumentálja, míg egy párhuzamos történetben egy 13 éves leukémiás kisfiú és szüleinek kálváriáját, majd a fiú halálának körülményeit láthatjuk egy fővárosi gyermekklinikán. A filmben olyan súlyos társadalmi-emberi problémák kerülnek terítékre, mint a szegregáció, szegénység, izoláció és az emberi kapcsolatok totális kilúgozódása.