Ellenszenvből sarjad a szerelem? Hat film, amiben pontosan így történik
Zöld kártya (Peter Weir, 1990)
Régesrég, amikor Gérard Depardieu alkatát még kedvesen mackósnak lehetett jellemezni, és orosz állampolgár sem volt, egész vállalható színésznek számított. Forgatott Bunuellel, Truffaut-val, Bertoluccival, eljátszotta Cyranót, és nem szégyellt habkönnyű komédiákat sem vállalni. A Zöld kártyában egy ambiciózus franciát alakít, aki az amerikai munkavállalásiért cserébe érdekházasságot köt egy csodaszép üvegházra áhítozó nővel (Andie MacDowell). A két radikálisan különböző ember a kényszeregyüttlakás során egymás agyára megy, a meghallgatásra való intenzív felkészülés azonban fellobbantja köztük a lángot. Igazi hepiend nincs, talán ezért is alakulhatott úgy, hogy mára ezt a bájos komédiát szinte teljesen elfelejtették.
Bridget Jones naplója (Sharon Maguire, 2001)
Mark Darcy (Colin Firth) rénszarvasos pulcsija Bridget (Renée Zellweger) ellenszenvének kezdőmotívuma, amit aztán tovább srófol a karót nyelt modor és az érzelemmentes kőarc. Mindez persze csak a látszat, a gyertyamerev ügyvéd valójában másra sem vágyik, mint a molett, idétlenül vihorászó és alkoholistagyanús kiadói dolgozóra, akinek azért kedves a mosolya és humorban sem utolsó, főleg ha babaszépségű, ám végtelenül unalmas jelenlegi barátnőjével vetjük össze. Lényeg a lényeg, itt is két össze nem illő ember tekeredik egymásba, és sajnálatosan önismétlő kálváriájukat – hiába öli meg az írónő a regényben Markot nagyon helyesen – még két folytatás nyújtja rétestésztává.
A szerelem hálójában (Nora Ephron, 1999)
A nyolcvanas-kilencvenes évek amerikai vígjátéka Meg Ryané volt: szőkesége, szexisen csámpás járása, és félig nyitva felejtett szája predesztinálta a komikus szerepekre. A szerelem hálójában valójában a terjeszkedő tőke kérlelhetetlenségéről és a kisvállalkozások tönkretételéről szól, a kettőt a hollywoodi álomvilágban mégis összebékítheti a szerelem (mi más). Tom Hanks és Meg Ryan ismeretlenül emailezgetnek, és álmukban sem gondolják, hogy a távolban legnagyobb piaci ellenfelük nyomkodja párás szemmel a billentyűzetet. Személyes találkozás: gyűlölet, esti email: vágyakozás. A valóságban ebből soha nem lenne semmi, itt a zárlatban megkapjuk a Somewhere Over the Rainbow-t és Meg hálakönnyeit, természetesen.
Star Wars (George Lucas és a többiek, 1977- )
Kakukktojás a love story-k forgatagában, mégse szívesen hagynánk ki a mozifantasy-k királyának szerelmi szálát. A macsó Han Solo (Harrison Ford) és az öntudatos Leia hercegnő (Carrie Fisher) első látásra nem egy álompár, a perlekedésekkel tarkított találkozásnak mégis családalapítás lesz a vége, ami az új részek ismeretében nem volt a legjobb döntés. Mivel Ford karaktere Az ébredő Erőben porrá és hamuvá lett, Carrie Fisher pedig meghalt, további csavarokra a sztori alakulásában nem számíthatunk. Maradnak a régi pillanatok, közülük is a legemlékezetesebb az összejövős csók, mely előtt – a meetoo kampány szemszögéből elég érdekesen – Han azt susogja a csepp hercegnőnek: „Mert ilyen durva vagyok, ugye azért szeret?”
Sok hűhó semmiért (Kenneth Branagh, 1994)
Shakespeare klasszikusa a szeretlek-gyűlöllek kapcsolatok gyöngyszeme. Beatrice (Emma Thompson) és Benedek (Kenneth Branagh) ki nem állhatják egymást, mi sem természetesebb, hogy a rokonok összefognak a hátuk mögött. Furfangok, félreértések, intrikák hálójába gabalyítják mindkettejüket, a cselszövés pedig sikerrel zárul: a csípős nyelvű párocska reménytelenül egymásba bolondul. Vannak a darabnak sötét szálai, és a háborús háttér is komor, Kenneth Branagh adaptációja azonban a reneszánsz életöröm filmje lett: felhőtlen nyaralóhely, áradó napfény, zöld növényzet, vendégsereg, a piknik végén pedig minden helyrejön és a szerelmespárok csókban forrhatnak össze.
Csak szex és más semmi (Goda Krisztina, 2005)
Goda Kriszta filmjében a fiatal, szívtipró színész, Tamás (Csányi Sándor) ráhajt valamivel idősebb dramaturg kollégájára, Dórára (Schell Judit), akinek épp elege van a csélcsap hímekből, és gyerekre vágyik. A fene se tudja, miért, de bölcs elővigyázatossága egy idő után cserben hagyja, és fülig beleszeret a talmi csillogású fiatalemberbe. A Csak szex… -be belelátható, hogy a hepiend csak időleges, Tamás egy idő után fogja a cuccait és lelép a családi fészekből: ez azonban puszta feltételezés, és talán azért vert bennem gyökeret, mert a vége főcím előtt a szerenádot adó Schell Judit jóval szerelmesebben bámul Csányi szemébe, mint amit viszonzásul kap.