Pszichológussal fejtettük meg, miért népszerű a Squid Game

Squid Game
Besenyei Bianka

A Neflix új sikersorozata kegyetlen, mégsem tudjuk levenni róla a szemünket. Dr. Menczel Zsuzsanna, a Mindset Pszichológia tanácsadó szakpszichológusával utánajártunk annak, hogy miért van ez így.

Figyelem, a cikk spoilert tartalmaz!

A Squid Game, vagyis a Nyerd meg az életed című drámasorozat szeptember 17-ei megjelenése óta töretlen sikernek örvend, az első négy hétben több mint 142 millióan nézték végig, amivel bekerült a Netflix legkedveltebb sorozatai közé. Még az is, aki nem látta, valószínűleg hallott róla, ugyanis a megjelenése óta megannyi reakcióvideó, meme és cikk született a sorozattal kapcsolatban. A nézettsége 481%-kal növekedett az elmúlt hetekben, a #SquidGame hashtegre pedig több, mint 23 milliárdan kerestek rá TikTokon.

Olvasd el ezt is!
Teljesen rákattant a net a koreai édességre, amit a Netflix új sikersorozata tett népszerűvé

A sorozatot Dél-Korea történelme és helyzete inspirálta: 456 nincstelen lakos gyerekjátékokkal játszva nyerheti meg a 45,6 milliárd wont, ami nagyjából 12 milliárd forintnak felel meg. Az alapötlet nem újkeletű, láttunk már disztópikus túlélőshowkat korábban: ilyen például Az éhezők viadala, Az útvesztő vagy és az Aki bújt is, amik kihasználva az egyén gyengeségeit áruba bocsájtják az emberi életet. Kíméletlen érzelmi hullámvasútra vesz jegyet, aki végignézi a sorozatot, amiben az embereket versenylovakhoz hasonlítják. Csaknem 150 millióan mégis befizettek rá, de mégis miért?

Azonosulunk és ellenazonosulunk

Ahogy Menczel Zsuzsanna is megerősíti, a sorozatok és könyvek felépítése nem véletlen, fontos, hogy olyan karaktereket találjunk bennük, akikkel tudunk azonosulni.

„Általában a fő karakter a legkidolgozottabb, akivel azonosulva kialakul egyfajta érzelmi kötődésünk is. Az amerikai sorozatok egy jó részével ellentétben itt valódi, 3D-s karakterekkel találkozunk, akiknek tulajdonságai nem egyszerűen kétpólusúak (jók vagy rosszak), hanem egyszerre szerethetőek és megvethetőek, bizonyos helyzetekben inkompetensek, míg máskor brillíroznak”

- mondja a pszichológus.

A főhős esetében az azonosulás és ellenazonosulás is megjelenik, Seong Gi-Hun elvált, szerencsejáték függő, akinek a szerencsétlen sorsát elnézve azonnal bekapcsol az agyunkban, hogy „mennyire jó, hogy én nem ilyen vagyok.” Ezzel egyidőben ugyanakkor kvázi népmesei karakterként jelenik meg, mint a legkisebb királyfi, aki még nincstelenül, haladva az útján is megosztja azt a keveset, ami neki van (például egy éhező kis macskával), hívja fel rá a figyelmet a pszichológus. Ezzel nyugtatva a nézőket, hogy bár nem tökéletes, vannak rossz tulajdonságait, de egy értékes emberről van szó. Vagyis éppen olyan mint mi magunk is. Ez azt is jelenti, hogy talán magunkkal is lehetünk megengedőbbek, hogy elfogadjuk, mi sem vagyunk csak jók vagy rosszak, olykor hibázunk, de attól még nem leszünk rossz emberek.

Az ellenazonosulás a pszichopata, bűnöző karakterek esetében lép fel, ők azok, akikkel nem tudunk, de legalábbis nem akarunk semmilyen közös szálat találni. Éppen ezért annyira zavarba ejtő, amikor mégis kiderül, hogy nekik is van esendő és jó tulajdonságaik is. A szereplők egyre ismerősebbek lesznek és egyre jobban érdekli a nézőt, hogy mi történik velük az idő előrehaladtával.

Olvasd el ezt is!
„Híresnek lenni nehéz” - a Squid Game szereplője meghökkentő vallomást tett a sorozattal kapcsolatban

Szeretünk leskelődni

A barátnőimmel pont arról beszéltünk a napokban, hogy ki miért nézte meg a sorozatot, vagy épp miért nem hajlandó végignézni azt. Egyikük elmondása szerint nincs szüksége arra, hogy ilyen borzalmakat lásson, nem érdekli a fejek hullása. A pszichológus szerint a horror jellegű filmek kedvelése nem jelenti az empátia hiányát.

„Valójában konstatáljuk, hogy vannak brutalitások, vannak szegény emberek a világban, de nem ez a réteg az, aki valójában leül a tévé elé és megnézi a sorozatot. Bizonyos szempontból a játékosok élet-halál küzdelmének nézése a voyeurködés, vagyis a kukkolás, fogalmával is leírható. Ahogyan teszik ezt a VIP-ek a sorozatban, mi is hasonlókép nézzük a képernyő biztonságából a minden joguktól megfosztott játékosokat. Kibillent minket a megszokott életünkből, amikor ilyen dolgokat látunk. Kicsit bennünk van az a megnyugtató érzés is, hogy lehet, hogy vannak hullámvölegyek és problémák az életünkben, de még mindig nem ennyire rossz a helyzetünk, mint azoknak az embereknek, akiket a képernyőn látunk”

- magyarázza Zsuzsanna.

A nézők ingerküszöbét is egyre nehezebb megugrani, nehéz olyasmit mutatni, ami felkelti az érdeklődést, pedig a filmek és a média célja is pont ez. A híradók adásmenete sem véletlenül van úgy szerkesztve, ahogy: egy átlagos, érzelmileg semleges hírt egy cukiság vagy egy brutális esemény követ.

A függőség klasszikus esete

Persze épp úgy, ahogy más sorozatok esetében, itt is megjelenik a függőség, sokan akár egy éjszaka alatt darálják le az egész évadot.

„Amíg nézem, nem kell a gondjaimmal, traumáimmal és szomorúságommal foglalkozni. Ez a függőség klasszikus vonása. A sorozat egy könnyen elérhető dolog, hiszen csak bedőlök este az ágyba és nézem, és akkor jön a nem lehet leállni érzése, mint a chipsznél. A „moreish” fogalma tökéletesen leírja a jelenséget, amikor valami annyira jólesik, hogy még többet akarunk belőle.”

-

A sorozat felépítése is segít abban, hogy ráfüggjünk, hiszen az egyes részek nem véletlenül érnek véget cliffhangerrel, vagyis olyan váratlan eseménnyel, aminek folytatását a következőkben láthatjuk csak. Zsuzsa szerint a romantikus filmeket is azért daráljuk le, mert beleéljük magunkat, és valamilyen hiányt akarunk pótolni. Egy rossz vagy nem létező kapcsolat is elég ahhoz, hogy valakinek ez legyen a kedvenc műfaja, amivel egyfajta űrt próbál betölteni. Pozitív hozadéka is van, ha tanul belőle valamit a néző, akár azt, milyen lehetőségek vannak az ismerkedésre vagy a kommunikáció fenntartására. Mindenesetre sokkal könnyebb úgy megélni valaki életét, hogy annak csak külső szemlélői vagyunk, így a kivédjük a hibázás, fájdalom lehetőségét, bár az is igaz, ha csak ebben a világban „maradunk” a pozitív érzések valódisága is kimarad.

Olvasd el ezt is!
Ha a Squid Game magyar lenne, az alábbi játékok várnának a versenyzőkre

A pénz nem boldogít

A sorozat egy pontján kiderül a játék mögötti motiváció: a gazdag réteg ingerküszöbét már semmi sem éri el, egy bizonyos szint felett minden unalmasnak számít. Oh Il-Nam rájön arra is, amit Csíkszentmihályi Mihály nevéhez kötünk, hogy valódi flow élményben akkor lehet részünk, ha nemcsak külső szemlélőként követjük az eseményeket, hanem mi magunk is részt veszünk bennük. Oh Il-Nam gyerekkorában érezte azt utoljára, amit végül a főszereplővel, játék közben tapasztal meg újra.

De nemcsak ezt tanuljuk meg, hanem azt is, hogy a gyerekeket tényleg úgy kezeljük, mintha hatalmunk lenne felettük. Anélkül cselekszünk velük kapcsolatban, hogy esetleg megkérdeznénk őket, a sorozatban is egyértelmű, hogy azt csinálnak a játékosokkal, amit csak akarnak. Pont ezért nem véletlen, hogy ilyen játékokat játszanak és minden olyan óriásinak van ábrázolva mellettük.

„A társadalomábrázolás mellett sem lehet elmenni szó nélkül. Mindig Észak-Koreára hivatkozunk úgy, mint egy élhetetlen, szörnyű helyre, most viszont délről is kaptunk egy helyzetjelentést. A 4. legerősebb gazdaság, mégis óriási a szakadék a gazdagok és a szegények között. Amikor a játékosok a sorozatban kiszabadulnak, rájönnek, hogy a való életben semmi esélyük és még a halál is jobb opció annál, mint ami kint várja őket – így visszamennek”

-

- magyarázza a szakértő, aki hozzáteszi, hogy aki egyszer lecsúszott, nagyon kevés esélye van kilépni belőle.

Olvasd el ezt is!
Rejtett utalások, kemény forgatási körülmények: 10+1 érdekesség a Squid Game című sorozatról

És te melyik szereplő lennél?

Nézd meg a galériánkat - 12 kép
Melyik Squid Game szereplő vagy a csillagjegyed szerint?