Pély Barnabás

Anyámtól a nyílt szerető szívet, apámtól meg az örökös pörgést örököltem...
Joy.hu

"Dorina nyíltsága azt is jelenti, hogy nem tudsz benne csalódni, tudod, hogy mit akar. Nálunk mindig negyven fő körüli házibulik vannak, akkor ő süt és főz, kedves mindenkivel, ha valaki meg átlépi a határt, akkor azt az arcába vágja..."

A United énekese, jazzénektanár, és a megasztár zsűrijének egyetlen kifütyült tagja volt. Mégis a legtöbben felkapják fejüket, ha róla van szó. Pély Barnabás válaszolt a playboy.hu néhány kérdésére.

Playboy: A kávé mellé kérsz tortát? Finom, állat csoki, meg répa. Majd tolunk a magunkéból a másiknak, jó?
Pély Barna:
Jó, csináljuk így. Két torta, a felénél cserélünk.

Playboy:: Gratulálok hozzád, de mit örököltél anyádtól, apádtól? Gének, készség, egészség?!
Pély Barna:
Anyámtól a nyílt szerető szívet, apámtól meg az örökös pörgést.


Playboy: Mik a különös erényeid?
Pély Barna:
A közvetlenségem és a hozzáállásom, amitől működnek velem a dolgok. Beszélgetés, közösség, produktum, mindegy, olyan a hozzáállásom, hogy működik. Igazából az alkotás folyamatába vagyok szerelmes, tehát ha valamit létrehozok, az önmagában is él, rá tudok tekinteni messziről, de fontosabb az a folyamat, szakasz, amíg eljutunk ide, egymással összekapaszkodva. Eközben kinyílnak bennem kapuk az univerzumra.

Playboy: A népszerűség és a bulvár nem erőszakolja meg ezt a nyitottságot?
Pély Barna:
De, igen. Korábban volt bennem egyfajta pozitív bizonytalanság, ami megváltozott a hírnévvel, mert most biztosnak kell lennem mindenben, akár beszélek valakivel valamiről, akár valamit csinálok. Sok tapasztalatot szerzek, amitől mégis képes vagyok újra elbizonytalanodni, ami nem baj, mert ennél a pontnál csak egy darabig ácsorgok, utána képes vagyok valamilyen irányba előre lépni. Lehetőleg minél magasabbra. Persze a naivitásom csökkent a felnőtté válásommal párhuzamosan. Nem vagyok már annyira naiv, de továbbra is szeretnék nyitott lenni. Ami azért is nehéz, mert sztereotípiákon keresztül látják az emberek a világot, vagyis manipulálva vannak, s egy szegmensben kialakulhat egy társadalmi látásmód. Aminek nem sok köze van a valósághoz. Milyen is a funkyzene? Mi a trendi? A jó emberek ilyenek, a rosszak meg olyanok. Közben tudjuk, hogy nem ilyen egyszerű a helyzet. Ha felveszek egy kalapot, akkor ez a külcsín határoz meg engem? Aha, ez a kalapos ember! Holott abszolút nem igaz, hogy én a kalapos ember vagyok, csak felvettem egyet. Előadóként az a feladatom, hogy keressem azt a sztereotípiát, amibe még belefér az én személyiségem.

Playboy: Melyik bulvártükröződésedet szereted a leginkább a sok közül?
Pély Barna:
Egyértelműen a koncertfotókat. Ha a gitárommal együtt vagyok. Ordítok.

Playboy: Hogyan oldod meg azt a skizofréniás helyzetet, hogy egyszerre vagy tanárember – akiről Woody Allen azt mondja, hogy nem csinálja, de tanítja –, másrészről előadóművész is, aki csinálja, s ha jól, akkor tanítani fogják?
Pély Barna:
Ezt a küzdelmet nap mint nap megélem. Mennyit látnak belőlem, s vajon tükrözi-e azt, ami vagyok? Nekem belül, persze, nincs akkora különbség, mert önmagamat tudom globálisan látni, de kívülről ez egészen másként tükröződhet. A nehézség, hogy azt a képet erősítsem kifelé, ami bennem is van.

Playboy: Mégis melyik vagy inkább?
Pély Barna:
Én inkább előadóművésznek érzem magam, mint tanárnak. Hiszen ebből indult ki az egész. Kimentem a színpadra tizenhat évesen, addig csak kosárlabdáztam, mögöttem a két hét alatt összerakott kilenctagú zenekar, s az első két-három akkordnál felugrottak a csajok a suliban. Akkor azonnal tudtam, hogy ezért érdemes ezt csinálni. Ez olyan adrenalintöbblet, mintha szerelmes lennél.

Playboy: Apropó, szerelem. Mi neked a gitár?
Pély Barna:
A gitár egy fegyver, amit megfogok, és az egész előadásomra ráteszek egy lapáttal. Amikor felmegyünk a színpadra, mindig azt kérdezem a többiektől, hogy: támadunk? A koncert valahol harc a közönségért, önmagammal, azért, hogy ahol most fellépsz, oda később is visszahívjanak. Harc a minőségért. Ezért fegyver.

Playboy: Sokak szerint a szöveg inkább a fegyver.
Pély Barna:
A szöveg is fegyver, s mögötte a zene is az. A szöveghez is úgy fordultam, hogy azt gondoltam, kell a szöveg hatása a győzelemhez. Most, a szólólemezemen a szöveg angol, de máskor magyarul írok, hiszen a magyar szöveg a saját környezetedhez szól, amit közösen ismerünk, lehetséges a „bemondás”, amit mindenki mindenféle magyarázat nélkül ért, ez is fontos. Miközben a szövegen agyalok, közben szól a zene. Az elején is komplett számokat írtam, szöveggel együtt. Visszajött. A szólólemezemen mindent én írtam.

Playboy: Nem lehet két úrnak szolgálni. Mi fontosabb, a zene vagy a szöveg?
Pély Barna:
Nekem a zene. A fejemben a zene szólal meg először, vagy ha szöveg is van, azt hallom, meg körülötte a zenét.

Playboy: Kik a mesterek? Mindenféle értelemben.
Pély Barna:
Elsősorban James Brown. Másodsorban is, majd Albert King, Albert Colins a bluesban, Steve Wonder, s amit mások is mondanak, hogy érezhető rajtam, az Jamiroquai. A zenén kívül Tarantino. Az egész korosztályomat kikészítette. Nemrégen újra néztem a Tarantino–Rodriquez-féle Alkonyattól pirkadatigot, s hát, huuuu…
De a Kutyaszorítóra sem mondhatok mást. Elég, ha valamiben benne van a keze, nekem átjön az üzenet. Érdekel a film esetében az összművészet, sajnos ilyenre még nem kértek fel, pedig nagyon izgat a filmzene. Látom magam előtt a jelenetet, minden részletében. Talán majd egyszer szólnak, hogy szükség lesz rám. Irodalomban Bulgakov Mester és Margarétája, de bevallom neked, sokáig nem olvastam, nem érdekelt a könyv. Viszont Rejtő Jenőért mindig is rajongtam, imádom a ponyvát, talán ezért is szeretem annyira Tarantinót. A három testőr Afrikábant bármikor magamhoz veszem.

Playboy: Egyszer azt mondtad, hogy a Megasztár volt az első felnőtt éved. Mi lesz, ha megöregedsz? Vagy még nem téma?
Pély Barna:
De téma. Egy porckorongsérv miatt eszedbe jut. Mi van, ha majd nem tudok felállni a színpadra? Hogy fogok gitározni? De nekem még az a fontos, hogy sok mindent megcsináljak, vagyis komolyan nem foglalkoztat. De lehet, hogy húsz év múlva egy zongora mellett ülök. Talán az is az öregedéssel függ össze, hogy egyre többször a projectek hátterében veszek részt. Az elmúlt fél évben például a Kecskeméti Katona József Színházban a Hair című musical zenei vezetője voltam. Nagyon érdekes volt, mert minden kollegában hatalmas alázat volt a munka iránt, s ez jó volt, meglepett. Sokat változtam ezekben a hónapokban.

A cikk folytatásáért kattints IDE!