Abodi Dóra mesél az idei téli trendekről, és új kollekciójáról

Joy magazin

Abodi Dóra fiatal kora ellenére az egyik legsikeresebb magyar tervező, aki nemcsak hazánkat, de a nemzetközi divatvilágot is meghódította. Mesél pályája kezdeteiről, és sikereiről is.

A díjak és sikerek mellett arra is időt szakít, hogy támogassa és egyengesse a pályakezdő tehetségeket. Épp ezért állt a METRO art50 design pályázat mellé, mint zsűritag.

Egyre hűvösebb az idő. A téli depresszió ellen hogyan védekezel? Vannak bevált praktikáid?

Kedvenc hónapjaim az őszi-téli hónapok, sohasem vagyok depressziós, imádom az esőt, a sötétséget, a hideget, a havat, a vihart, a felleget. Úgy vélem, hogy minden szezonnak megvan a maga szépsége.

Milyen trendeket tartogat számunkra a téli szezon? Az új kollekciód mit tartogat számunkra?

Rétegek, sportos keveredése a ’darkossal’ és elegánssal, a health goth irányzat előretör, a 90-es évek rave is, emellett ugyanúgy a díszes darabok megférnek a letisztultakkal.

Az új kollekció fő inspirációja az erős, modern úgynevezett alfa nő, illetve női robotok, szuperhősök, transformerek, olasz autók, mint például a Lamborghini. Általános trendnek számít most a sportruhák, valamint a munkaruhák beívelése a divatba, divattervezésbe, ez látható a kollekciómban is: elegáns, nőies erőt sugárzó sziluettek vannak összevegyítve a sportosabb stílussal. Viszont nem kifejezetten sportos anyagokat használtam, hanem sokkal inkább különböző luxusanyagokat. Emellett technológiai anyagok is felhasználásra kerültek, mint például az olasz fejlesztésű lélegző anyag, amit profi sportolók is használnak. Mindeközben kívülről swarowski kristály borítja a ruhát, így elmondható, hogy az erős kontrasztok határozzák meg a kollekciót, nagyon elegáns, nagyon kifinomult, nagyon erős, nagyon sportos, autókra hajazó sziluettekkel és anyaghasználattal.

Mi inspirált a kollekció megalkotásánál?

Maga a divat leképezi a különböző társadalmi változásokat. Ez a nőtípus az, akit sokat látok magam körül, úgy gondolom, hogy én is ezt testesítem meg. Független, nagyon erős, aktív ember, nem szorul rá másoknak a segítségére. Emellett nyilván minden női dologra fogékony, tehát nem férfiasodik el, egyszerűen csak nem szorul mások segítségére, erős és önálló. Ez volt az egyik fő vonal, ami inspirált.

Miért éppen art50, és hogyan kerültél kapcsolatba a pályázattal?

A METRO áruház idén ünnepli 50. születésnapját, és ez alkalomból indított útjára ezt a pályázatot, amely során a bevásárlótáskát kellett újragondolni: hogyan lehet úgy megközelíteni, hogy egyszerre praktikus és trendi is legyen. A kreatív ipar az egyik legfontosabb értéke lehet az országnak és a pályázatok mindig remek lehetőségek, hogy esetleg rejtve maradt tehetségek megmutathassák magukat, illetve a szakma és a támogató cégek figyelmét ráirányítsák a kreatív fiatalokban rejlő lehetőségekre. Személy szerint mindig nagyon örülök, ha látok egy izgalmas új munkát vagy tehetséget, a kreatív energiák mindig inspirálóak. A nagyvállalatoknak fontos szerepe van abban, hogy tehetségeket patronáljanak, izgalmas pályázatokat írjanak ki.

Te a hétköznapokban milyen táskát részesítesz előnyben a bevásárlás során és miért?

Van textil bevásárló táskám, azt szoktam használni. Igyekszem a műanyag zacskók használatát minimalizálni.

A környezetbarát alapanyagok használata fontos szempont a pályázati anyagok elbírálásában. A hétköznapjaid során Te mit teszel azért, hogy egy környezettudatosabb világban élj?

Vegetáriánus vagyok, a hazai termelők termékeit részesítem előnyben, figyelek arra, hogy csak ellenőrzött eredetű és összetételű termékeit vásároljam, szelektíven gyűjtöm a szemetet, vigyázok a természetre, nem használok prémeket és egzotikus állatbőröket

Fiatal korod ellenére mind hazai, mind nemzetközi sikert sikerre halmozol, mi a tanácsod a feltörekvő tehetségek számára, hogyan tudnak érvényesülni?

Sok tehetség, sok akarat és rengeteg aszketizmus a munka terén. Ez egy olyan szakma, hogy állandóan csinálni kell, szóval, aki nem bírja a rohamtempót, annak nem való. Annak se való, aki nem bírja a kritikát és tökéletesnek hiszi a saját produktumát. Nagyon naprakésznek kell lenni, minden információt felszívni, rendszerezni és abból okulni, fejlődni. Leginkább egy olimpiai versenyre való felkészülésre emlékeztet. Ha kihagysz egy-két hetet, visszafejlődik a tested. Ugyanaz igaz a divatra is, innovatívnak kell lenned. Ha nyersz egy aranyat, este elmehetsz bulizni, de másnap megint kell menni edzeni. Hát így vagyok én a divattal... Persze imádni is kell.

Mit tanácsolsz azoknak a fiataloknak, aki a divat felé kacsingatnak?

Ha valaki a divattal akar foglalkozni, tudnia kell, hogy ez ugyanolyan komoly szakma, mint bármelyik másik: a tehetség mellett sok erőfeszítést, invesztíciót és munkát igényel. Sokan csak a csillogást és hírnevet látják ebben a szakmában, de ez szorgalmat és kemény munkát igénylő foglalkozás, a sikerhez oda kell tennünk magunkat. A tanácsom az lenne azoknak, akik komolyan a divattal akarnak foglalkozni, hogy ha lehetőségük van, akkor külföldön is tanuljanak és szerezzenek divatcégnél gyakornoki pozíciót.

Hogyan indultál el a pályán?

Budapesten az ELTE jogi karán diplomáztam, de aztán rájöttem, hogy nem ez az út, amit járni szeretnék. Beiratkoztam a budapesti ModArt International Francia Művészeti és Divatakadémiára, ahol 2009-ben diplomáztam, ekkor alapítottam a márkámat. Ezután Milánóba kaptam ösztöndíjat, ahol elvégeztem a mesterszakot is.

Több hazai és külföldi sztár is viselte már ruháidat. Ki volt a legmegtisztelőbb Számodra?

Az a legjobb, ha valamelyik múzsám veszi fel a ruhámat, ilyen értelemben Noomi Rapace, az eredeti Tetovált lány főszereplője volt a legjobb érzés, hiszen az ő sötét, gótikus, titokzatosan sexy karaktere egy állandó inspiráció, főhősnő a kollekcióim mögött. Persze az is szuper, ha mindenki által ismert szupersztár hordja, mint Lady Gaga, Tyra Banks, Taylor Twift, Lindsay Lohan, hiszen ez hatalmas publicitás. Külön öröm, hogy Conchita Wurst stylistja is megkeresett és Conchita már viselte az egyik megjelenésén az egyik szettemet, őt nagyon sokra tartom a melegjogi aktivizmusa és az EU parlamentben tartott beszéde miatt, illetve hatalmas divatikon. Végül igazán jó látni, ha egy sztáron egyszerűen tökéletesen áll a ruhám és a Vogue vagy bármely fontos médium a legjobban öltözöttnek választja, mint például Jena Malone-t vagy Eiza Gonzalest, vagy hogy egy sztár többször is tőlem választ kulönboző eseményekre vagy editorialhoz, mint pl Judy Reyes vagy Bella Thorne. Hollywoodi sztárokkal jó együtt dolgozni, mert gyönyörűek, szuperül néznek kis a ruhákban, általában nagyon hálásak, ha egy eseményen való tökéletes megjelenésükben segédkezel, nagyon profi a stylistjuk, nem bíznak semmit a véletlenre és tökéletes lookokat komponálnak. A nagy sztárok nagyon figyelnek a megjelenésükre, hiszen a testük és az imázsuk az egyik fő eszközük és hallgatnak a stylistjukra.

A pályázat során mely tervek fogtak meg a leginkább és miért?

Azok a variálható darabok, amelyek a praktikum mellett az esztétikumra is hangsúlyt fektettek.

Mi alapján juttattad tovább a pályázati munkákat?

Variálhatóság, érdekes, ízléses mintázat, megvalósíthatóság, praktikum.

Interjú: Metro